המטען - עיתון יומי בענייני הובלה ולוגיסטיקה













מדורים




טוקבקים
שנה חדשה, המצאות חדשות
תודה למגיבים

משה וחנה, שאלה מצויינת ואתחיל לדון בה בטור הבא סעו בזהירות
דן מוזס
13/1/2025 16:21:21

שנה חדשה, המצאות חדשות
משה צודק

מה עם מכונית אוטונומית לא הגיע הזמן שלה?
חנה ברבי
13/1/2025 14:14:28

נמל אשדוד זומן לשימוע
מה היה בלי הודיה?

היינו עיוורים. רק היא מסקרת את הנמלים כמו שצריך.
אייל הרוש
13/1/2025 14:12:20

בג"ץ דחה את בקשת המדינה
ספנות חופית - רק בדגל המדינה

בחלק ניכר ממדינות העולם, בנושא הספנות החופית (בדרך כלל במים הטריטוריאליים ולפעמים גם במים הכלכליים - כך שהספינה לא עוברת לתחומי מדינה אחרת), מקובל, ולפעמים בחקיקה, שהפעילות תהייה בספינות בדגלה של אותה מדינה וכפועל יוצא עם צוותים של אותה מדינה.

בישראל, אנו פועלים בניגוד לחוק עתיק יומין: "חכם לא נכנס לבור שפיקח יודע להיחלץ ממנו" החוק: אנחנו נכנסים לכל בור ויפה שנחלצים ממנו על ידי שיבוש המערכות

מים טריטוריאליים הם כמו החלק היבשתי. אותם חוקי תעסוקה אמורים לחול בשני התחומים הללו. חבל שהמדינה לא בונה תשתיות לשימור הספנות העברית ובמקום זה ממציאים תקנות איך לעקוף את הריבונות העברית בים.

נחום גנצרסקי
נחום גנצרסקי
13/1/2025 11:45:57

בג"ץ דחה את בקשת המדינה
למה בכלל צריך כלי שיט זר ימאים ישראלים?

לכלי השיט הזר צוות משלו, הוא לא צריך ימאים ישראלים ואין להם תרומה ביטחונית או אחרת. הימאים הישראלים הם בעצם סוג של מס על כלי השיט הזר העוסק בספנות חופית.

ומשכך, על כל שקל שמשלמים לימאי ישראלי, כלי השיט לוקח ממזמין העבודות לפחות 2 שקלים, (כי על בירוקרטיה והזיות משלמים). ושיהיה לנו בהצלחה עם הישראבלוף...
משלם המסים
13/1/2025 11:16:27

נמל אשדוד זומן לשימוע
כל הכבוד לאודיה

שמצליחה להביא לנו מידע שהוא לא יחצנות
אלון כהן
13/1/2025 10:23:57

עובדים מצטיינים באשדוד
מצטיינים, אבל

כל הכבוד למצטיינים - אולי תצליחו לחלץ את הנמל מהשימוע?
אלון כהן
13/1/2025 10:23:07

שנה חדשה, המצאות חדשות
אפרופו המצאות חדשות

מה קורה עם רכב אוטונומי? יכול להיות שהיצרנים נתקעו? נשמח אם תעדכן.
משה כהן
13/1/2025 10:22:02

נמל אשדוד זומן לשימוע
גם במכולות השירות גרוע מאוד

וגם שם הנמל טוען שהוא נותן שירות מעולה....
משתמש
13/1/2025 09:38:38

נמל אשדוד זומן לשימוע
יישר כח רספן

הגיע הזמן שהאמת תצא לאור והנהלת נמל אשדוד תשלם את מחיר ההפקרות, הכוחניות והשחצנות.
מוקי
13/1/2025 08:27:08

נמל אשדוד זומן לשימוע

הנהלת נמל אשדוד מגלגלת עיניים. הם יודעים טוב מאוד שהם מתנהלים בניגוד לכתב ההסמכה, היחצנות שלהם מביאה לבוז בקהילה שהרי כולם יודעים את האמת.

הנהלת הנמל מתנהגת בבריונות, תמיד מהללת את עצמה ולא לוקחת אחריות על כשלים. בסוף זה רק יפגע בהם.
לקוח
13/1/2025 07:16:50

גדולים במדים
זו הדרך

מעורבות חברתית עשויה להוביל, בסופו של דבר להצלחה כלכלית.

בהצלחה!!!
נחום גנצרסקי
12/1/2025 10:32:54

מותק, דמי הניטול התנפחו
שאלה טובה עופר

שאלת מה למחוקק ולקביעת מחיר. מתי מפקחים על מחירי מוצרים או שירותים?

בשוק תחרותי המחירים אמורים להתייצב בנקודת המפגש בין הכמות המבוקשת לבין הכמות המוצעת.

פיקוח מחירים הוא כלי רגולטיבי הקובע מחיר מרבי (ולעיתים מחיר מזערי) למוצרים ולשירותים שרוצים להתערב במנגנון של השוק התחרותי או שאין תחרות.

בדרך כלל מפקחים על מחירי מוצרי צריכה (מלח, חלה, לחם, ביצים, גבינה קשה, גבינה לבנה, חלב).

אבל גם אגרות הנמלים מפוקחים, הארנונה, החשמל, המים, כן גם דמי ניטול במסופים אוויריים. מקום שהמחוקק סבור שאין די תחרות יוטל פיקוח.

משלושת המסופים בנתב"ג שנים הם חברות ציבוריות שהתוצאות שלהן מתפרסמות ומשם ניתן ללמוד על הרווחיות.
חנוך ויניקמין
9/1/2025 20:13:15

מותק, דמי הניטול התנפחו
עניין חיובי בלדרות

חברות הבלדרות בכלל ואלו שבישראל אינן נקיות מעוון, אבל אם הלך החוק והתערב בכמה מחייב הטרמינל את הבלדרות, צדק השופט שקבע שזה אינו מחייב את החברות עצמן.

מעשית, זה שאתה חושב שזו טעות למה? אתה חושב שהמחוקק צריך להתערב בענינים מסחריים בחקיקה? מה גבול ההתערבות של המחוקק במסחר לדעתך?

שיקבע את מחיר ההובלה למשאית ליחידת משקל בכביש? את מחיר ההובלה למוביל אווירי באוויר? איפה פה שוק חופשי? (בהנחה שהשוק חופשי-אבל זה כבר נושא אחר).

המחוקק אולי צדק- ואולי לא -שקבע את גובה חיוב הטרמינל ללקוחותיו -לא נכנסתי למה זה נעשה- (אולי בגלל שהשוק קטן ולמנוע מהטרמינלים לשדוד את לקוחותיהם, כפי שמקובל בישראל שהיא שוק שבוי).

אין אפשריות רבות או אחרות- אבל להגדיל ולחייב את נותן השירות המעשי הבלדרות בערכי עלויות נראה לי ממש לא שוק חופשי למסחר... יותר צפון קוריאה... ושוב- הבלדרים- מלאים בהונאה בכל דרך אפשרית ללקוחתיהם- אבל בגלוי.

מי שלא מבין-משלם. מי שמבין לפעמים מצליח לפעמים לא (בלדרות היום זה כמו ארגון פשע- צריך לנשק את הטבעת לפני קבלת השירות.

פשוט חוץ ממך-יש מלא אידיוטים ולחברות הבלדרות לא אכפת ממך.

תאכלס, בהצלחה לכולם- אבל נסיון יפה של התובעים.
עופר
9/1/2025 08:33:22

סין תומכת בחותים?

אם כך אז מדוע לתמוך בכל מה שקשור לסין, בין אם זה בנמל המפרץ, חברת הספנות קוסקו או מכוניות סיניות?
הפטריוט
9/1/2025 07:55:50

מעשים ולא דיבורים

ממליץ לבדוק בכמה קצינים ישראלים מדובר, אני חושש שהמספר זעום.
הקצין
9/1/2025 07:51:29

7 ו-8 כבר לא מפריעים
ללמוד ממדינות אחרות

למיטב זיכרוני, לפחות בשלוש מדינות: יפן סין (הונג קונג) וטאיוואן, המדינה השאירה ברשותה לפחות חלק מכל נמל על מנת לאפשר לכל מטען להיטען ולהיפרק בו, ללא הסכמת בעלי הנמל.

ואם לא היה נמל כזה המדינה השאירה בידיה אופציה להכריח נמל לפרוק או לטעון מטען כלשהו גם אם זה היה פחות רווחי.

קשה לראות מצב בו אוניות מתכות מחכות לנמל המספנות מסוף נובמבר ואילו בנמל חיפה לא רוצים לפרוק אותן.

אגב, כמדומני באמנות הבינלאומיות כל אונייה יכולה להגיע לכל נמל ולבקש לפרוק או לטעון מטען - כמובן בהתאם לתקנות של אותו נמל ולחוקי המדינה וכד'.

הנמל לא יכול לסרב (אלא אם כן יש סיבה סבירה.)

נחום גנצרסקי
נחום גנצרסקי
8/1/2025 18:51:20

שנמוך רב חובל נמל
לכבוד הדרוג

אינני מזהה אותך וחבל, לעניין עצמו: חברת צים הייתה, גם כשהייתה בבעלות המדינה, חברה עסקית שמטרתה העיקרית להרוויח כסף, כמו כל חברה כלכלית אחרת.

המדינה באמצעות משרד התחבורה ורספ"ן היו צריכים לראות את סימני הניוון של הימאות העברית ולנקוט בצעדים מתאימם, ויש כאלה, ראה לדוגמא את הצעדים שנוקטת ארה"ב ומדינות שונות באירופה.

אצלנו משרד התחבורה ורספ"ן העדיף לשנמך (אחלה מילה) את מספר התקנים באוניות ישראליות ולהתאימו לכמות אנשי הים.

זה כמו לשכנע שמפת מפרץ חיפה מתאימה גם למפרץ ביירות.

נחום גנצרסקי
נחום גנצרסקי
8/1/2025 18:36:55

עתיר הון
מימון ומינוף

כמו בבנק. לקחת הלוואה צריך בטוחה. גם האונייה יכולה להיות חלק מהבטוחה. הכי בטוח לתת אונייה למוביל רווחי. זה לא משנה את היקף ההון הנדרש לענף. הוא עצום.
חנוך ויניקמין
8/1/2025 11:06:09

עתיר הון
מה היקף המימון

חנוך, לטעמי אם להתייחס לכותרת, חסר אחוז המימון/מינוף, האם ההון נמצא בידי בעלי האוניות או חברות הספנות?
Yaron Ze'elim
8/1/2025 09:34:17

שנמוך רב חובל נמל
שנמוך דרישה לרב חובל נמל

לדעתי אין מקום לשנמוך הדרישה מהטעם שרב חובל נמל צריך לדעת ולהבין את הדרישות של התקנות הבין-לאומיות מכלי שייט ולהבין הלך של אונייה, אכן מפקד אוניית אם יכול למלא תפקיד זה אולם רב חובל גוררת בוודאות לא.

היה ראוי ורצוי שמשרד התחבורה והעומדת בראשו יעשו מה שנדרש על מנת למלא את מצבת כוח האדם הימי של מדינת ישראל.

השקעה בהון אנושי מסוג זה תביא למילוי תפקידים אחרים בנוסף לרב חובל נמל כגון מפקחים ברספ"ן (האם גם שם ישנמכו את הדרישות?) ועמדות מקצועיות אחרות.

ללא ספק יש כאן בעייה מהותית בדיוק כפי שיש בעיה בכל החינוך המקצועי במדינת ישראל אשר נשכח וכעת יש חוסר משווע באנשי מקצוע.

שינמוכים ופטנטים אחרים לא יעזרו להעלים את הבעיה. היה רצוי גם שאיגוד קציני הים יעשה רעש גדול בנושא, אנו לא שומעים את האיגוד בכל מה שכרוך בכוח האדם הימי.
ירון
8/1/2025 09:29:17

שנמוך רב חובל נמל
למר גנצרסקי

בוא נהיה כנים. אם משרד התחבורה כשל כמו שאתה אומר, זה רק בזה שהסכים ללחץ החזק מאד של חברת צים שאתה היית אז ממנהליה הבכירים לזרוק את כל הדירוגים לפח האשפה ולהקטין את מספר הקצינים באניות.

הכל בשביל שאפשר יהיה "לשרוד" (להרוויח יותר כסף) כמו שנאמר אז.

את האיומים על מכירת האוניות היקרות מאז בגלל הצוות הישראלי, שמענו כולנו.

העובדות האלה רשומות ומוכרות, אבל לא מכירים צעקה שלך באותה התקופה שלא לזרוק אותנו הביתה.

כך שההיתממות שלך בתור מי שמכיר את ההיסטוריה (מקווה שאתה עדיין זוכר) פשוט מצחיקה.
הדרוג
8/1/2025 09:02:30

שנמוך רב חובל נמל
להיות רב חובל נמל ונתב

לא צריך להיות רב חובל על אונית סוחר. ראו לדוגמא מספיק נמלים מכובדים בעולם (לדוגמא רוטרדם), שיש בהן תוכנית הכשרת נתבים מתאימה.

בעניין רב חובל גוררת, אז מנקודת הראות על הניסיון והכרות בתוך המערכות הנמליות, אז אולי אפילו יש לו יתרון על איש שמגיע מחיל הים.
manuel
7/1/2025 15:27:18

שנמוך רב חובל נמל
רב חובל גוררת

עם כל הכבוד לרב חובל גוררת אין לו את הידע למי שהפליג כרב חובל.

בנושאים רבים הוא גם לא מכיר את המושגים ההקלה היחידה שיכולה להיות למנות אדם עם תעודת הסמכה לרב חובל אשר הידע שלו בנושאים רבים רב לעין ערוך מרב חובל גוררת.
רב חובל
7/1/2025 10:48:02

שנמוך רב חובל נמל
ר חובל הנמל?

לדעתי רב חובל הנמל צריך להיות במעמד מקצועי לפחות כמו רב חובל אונייה אחרת אינו יכול לדבר ולהנחות לא את הנתבים ולא את רבי חובל של האוניות.

(מתפקידי רב חובל הנמל) התיקון שעשו, לא רק משנמך את מעמד רבי חובל הנמל, אלא פותח פתח לשינוי תנאי סף גם במקצועות אחרים.

אין ספק שהממשלה ובעיקר משרד התחבורה נכשל במדיניות כח האדם הימי. כבר לפני שנים רבות הזהירו את משרד התחבורה ואת רספ"ן כי מחסור בימאים/קצינים ישראלים יביא למחסור באיוש משרות יבשתיות (כמו רב חובל נמל). לא ירחק היום ובו נייבא קציני ים מתאילנד....

נחום גנצרסקי
נחום גנצרסקי
7/1/2025 10:26:44

שנמוך רב חובל נמל
האחד שיודע - לא יודע

לא הבנתי את הביקורת. מחסור בכח אדם ימי לתפקידי חוף הוא עובדה, והפתרונות המוצעים סבירים בהחלט ומקובלים בעולם.
רב חובליורם גולן גלרם שמאים
7/1/2025 10:18:06

שנמוך רב חובל נמל
מושחתים נמאסתם

הגוף הכי מושחת במדינת ישראל כולם הביתה. מאז פרישתו של יגאל מאור רספן מדרדר מיום ליום שמישהו יעצור את זה כבר.
אחד שיודע
7/1/2025 08:49:08

ונניח שיבוא השקט
אשמח לקישור לכתבה עם לארס ג'נסן
.
קרני
7/1/2025 08:30:36
שביתה בנמל אשדוד
אין הנהלה בנמל אשדוד

בנמל אשדוד הנהלה פוחדת מעובדים, מנהלים זוטרים והסתדרות. בושה של הנהלה
דוד
7/1/2025 07:58:34

עבד יפה עד שההנהלה...
מישל חרטטן

מישל תפסיק לחרטט כל הזמן. אתה כל הזמן עושה דבר והפוכו. איימו עליך וקפלת את הזנב, ראינו את הפחד בעינייך
סוכן
7/1/2025 07:56:47



כניסה למנויים
שם משתמש:
סיסמא:
במקרה ששכחתם את הסיסמא - לחצו כאן

אם טרם נרשמת בעבר, לחץ כאן להצטרפות



אני מנוי אבל אינני מצליח לקרוא כתבות, למה?
זה סימן שהקוקיז במחשב שלך חסום

איך למנוע חסימת עוגיות? ומה זה קוקיז?

עוגיות cookies (לפי האקדמיה ללשון: קוקית) היא מחרוזת אותיות ומספרים המשמשת לאימות, ולסיוע בגלישה כמו שמירה של העדפות הגולש.

המחרוזת נוצרת על ידי השרת שמעביר אותה אליכם לזיכרון המחשב. ברוב האתרים היותר משוכללים יש צורך באותן עוגיות, למשל למנוע את הצורך בהזנת שם משתמש וסיסמא בכל כניסה.

מה צריך לעשות?

לדפדפן יש אפשרות למנוע שימוש בעוגיות. לא תוכלו לגלוש באתר ללא עוגייה שלכם. כדי לפתוח את החסימה, עליכם לנהוג כדלקמן:

1) פתחו את הדפדפן שלכם (התוכנה של הגלישה ולא של הדואר)
2) במחיצה העליונה לחצו על כלים או TOOLS
3) בתחתית החלון שנפתח לחצו על אפשרויות או INTERNET OPTION
4) בחרו את המחיצה של פרטיות או PRIVACY
5) במרכז החלון שנפתח יש ארבעה לחצנים, השלישי הוא מתקדם או ADVANCE לחצו עליו
6) בחלון הבא עליכם לסמן את האפשרויות שמתירות לעוגיות להשתתף בגלישה, ראו תמונה כאן


לא הצלחתם? כאן יש הסבר מפורט ורחב יותר









כניסה למנויים








למגזין הדיגיטלי




טלפון 03-5753070


צור קשר
שימושון
קישורי ספנות
קיצורי מונחים בחוזי חכירה
דלק לאניות
דלק לאניות
דלק היסטוריה
מחיר חבית היסטורי
קומודיטיס
מילון מונחים בספנות
מילון מונחים עברי
מילון ימי מונחים עברי
עוד מילון של מונחים
מונחי כלכלה
רשות הספנות
פרסומי רשות הספנות
השרים
תנועת המכולות
חוקי מדינת ישראל
חוקי ספנות ונמלים
משטרה
תעריף נמל חיפה
תעריף נמל אשדוד
הרפורמה בנמלים
קודים של נמלים
*קודים של נמלים
קידומת מכולה
מידות ומשקלות מכולה
מספרי IMO של אניות
חברות בעולם
נתוני מדינות
ספנות אמריקאיות
נתוני אניות
נתוני אניות
נתוני אניות
כללי אניות
נתוני אניות
נתוני אניות
מי פוקד פה
איכון אניות
איכון אניות
איכון אניות
בנמל אניות
AIS
מיקום טיסה
בטימטריה
איכון טוב
איכון מטוסים
דירוג חברות
נמלי תעופה
מעבר בסואץ
ערך ה-SDR
ערך ה-SDR
הגבלות משקל יבשתי
דמי הובלה במשאית
חישוב עלויות משאית
מונחי לוגיסטיקה
אמנות בינ"ל
חוקי האדמירלטי
לוח הפלגות מאסיה
איתור מטען
מקור השמות

אמן לאמנות
השוואה בין אמנות
כללי רוטרדם
פרופ' טטלי
תחבורה
הגבלים עסקיים
אינקוטרמס 2000 בעברית
אינקוטרמס 2000 באנגלית
אינקוטרמס 2010 באנגלית
תחומי אחריות אינקוטרמס
אינקוטרמס בגרף
Air Cargo KPI
אזור מלחמה ביטוח גוף
אזור מלחמה ביטוח מטען
ביטוח לפי אזור סיכון
תאונות
חובות
אניות ישראליות

ריכוז תעריפי מכס בעולם
תעריפי עולמי מכס בקלות
WTO הסכמי הסחר
הכל על המכס באירופה
תעריף המכס באירופה
תעריף המכס הישראלי
תעריף המכס הישראלי
תעריף המכס הישראלי
מחשבון מסים
מיסים מרוכזים
יבוא בדואר
רשם החברות
מיקוד חדש
הנחיות סיווג
טופסי מכס ביבוא
סטטיסטיקה של היבוא
סטטיסטיקה של האוויר
בנק עולמי
סטט תחבורה
כללי היבוא לארה"ב
הגדרות ערך למכס ארה"ב
צו יבוא חופשי
מבוא לצו יבוא חופשי
טובין בדיני יבוא
כלכלת ישראל באנגלית
מונחי כלכליים
יבוא אישי בדואר
יבוא בדואר
מכשירי ה-GPS ליבוא
האם יעבוד כאן
מתכות
יצוא חקלאי
UN Number
שערי חליפין
שערים אקזוטיים
שער חליפין היסטורי
שערי חליפין בין מטבעות
חישוב מדד המחירים
אירו דולר
ליש"ט יין
ריבית ליבור היסטורית
ריבית ליבור לפי שנה
נתונים כלכליים בעולם
נתונים כלכליים בעולם
נתונים כלכליים בעולם
פונקציות אקסל
נוסחאות הנדסה
TimeLine היסטוריה
TimeLine היסטוריה
היסטוריה ישראל
TimeLine היסטוריה
חלוצי היישוב
ספרת ביקורת
סוויפט קוד
המרת עברית ל-ASCII
חישובי מרחקים
מרחק ימי
מרחק ימי בין נמלים
מרחק ימי בין נמלים
מרחק ימי בין נמלים
חישוב מרחק יבשתי
קידומת מדינה לטלפון
מי מתקשר מחו"ל?
חגים
חפש לוגו
מסלול נסיעה בעולם
תכנון חופשה בעיר
מפות GPS
מפות
מפת ישראל
מפת ישראל
מפות רכבת תחתית
רשת TEN-T
מחוזות רוסיה
מזג אוויר
מזג אוויר יאהו
מזג אוויר
אזהרת מסע
המרות
מידות ומשקלות
המרת מידות
המרת אנרגיה
משקל סגולי
מידות טקסטיל
מידות חוטים
חישוב פריטים בהמכלה
שקע תקע עולמי
מה השעה שם?
זמן ומועד
חפשו טיסה
חפשו מלון
חפשו רכבת
חפשו רכבת
סים מקומי
תשים לי SIM
הסכמים, חוזים וטפסים
מילון המילונים
ביטויים
תפקידים באנייה
האקדמיה ללשון
האקדמיה ללשון
יהדות
חפש בתנ"ך
אטימולוגי
אוקספורד
מילון רשת
מילון ובסטר
פרסומים
ביטויים
מטבע לשון
תרגום
ישיר תרגום
אידיש תרגום
הגיית שמות
ציטטות
לטינית
יזמות
השימושון של השימושון
משלחים
חייבים מוגבלים
הגירה לווינדאוס 7
הגירה לווינדאוס 7
של מי ה-IP
המרה ל-ASCII
המרה ל-ASCII
השוואת מסכים
השוואת מסכים
ניידים השוואה
סלולריים השוואה
סלולריים השוואה
סלולריים השוואה
סלולריים השוואה
מצלמות השוואה
שמע השוואה
אמינות
שיחות לחו"ל
מכוניות השוואה
מחירון דירות
דרייברים
Best Freeware
Flash
רוגוב
ציונים רוגוב
1855
ציונים
יותר ציונים
יותר ציונים
רשמי טעימה
טעימות
מחירים
TwentyTwenty
BWI
sherry-lehmann
discountwinedepot
wineanthology
jjbuckley
AG Wines
venus vin
Vintage port
בירות
תה
Grappa
Grappa Italia
Grappa Germany
Grappa Germany
Grappa Hamburg
Grappa Munchen
Grappa Dresden
Grappa Swiss
Grappa the list
Europe wine search
הרבה על היין
HDH
ROR
whathifi
כלקול
קופון
מציאות
גבינות
ממתקים
בורסלינו
מקלאוד
המינימליסט
רעב בבנקוק
רעב בבנקוק
רעב למונה
מדד סקולוויל
מטבח
סירי נחושת
סירי נחושת מבחר
סירי נחושת
סירים וסכינים
סירים וסכינים
סכינים יפניות
סקירת סכינים יפניות
סקירת אבני השחזה יפניות
אריזות
המדור לחיפוש
אבן סרלה
אבן פריגור
אבן מונטנה
אבן יוון
אבן ישראלית
מסמרות
לוח שנה עולמי
ראש השנה בסין
לוח שנה עברי
לוח שנה עברי
תוסף ללוח שנה עברי
ימי עבודה
תלמוד בבלי
לוח זמנים רכבת
חלפים

תן לי טראפיק
יאללה רדיו חזק
קלסי
וייז
ציוניוני הדרך
הזמנה לחתונה
לחם
יום סרט

אלה הם חייך
תנ"ך
אל תלטפו את הארנב
<--->
אפשרויות נוספות
מחשבון מדעי
מחשבונים
שלח אלינו email


לראש הדף | דף-ראשי

                                     

הצהרת נגישות





©'המטען', כל הזכויות שמורות
אין להעתיק חלקים מאתר זה ללא רשות כתובה ומפורשת מהנהלת האתר. האתר עושה ככל שביכולתו לשמור על נכונות המידע המופיע בו. האינטרנט
היא רשת דינמית שהמידע משתנה בה תדיר, על כן אין אנו אחראים על אי דיוקים.