אין ספק שטראמפ ממשיך להפתיע, למרות שספק גדול אם הפעם יצליח לממש את יוזמתו הדרמטית. עד לאחרונה נמסרו 19% מהאוניות מעל 7,500 TEU ממספנות סיניות, לעומת 62% ממספנות דרום קוריאה.
בהזמנות הנוכחיות, הסינים קפצו ל-35% לעומת הקוריאנים שצנחו ל-24%. מועצת הספנות העולמית היושבת בוושינגטון הבירה (WORLD SHIPPING COUNCIL) שחבריה הם נציגים של חברות ספנות המכולות הגדולות (12 חברות מתוך כ-100 עם נתח של 87% מההיצע העולמי) ידועה באיכות ניתוחיה והקפיצה האדירה באחוז הבנייה הסינית מצדיקה כביכול "טיפול" בנושא.
כמובן שיש לקחת בחשבון את ההבדלים בין חברות הספנות, שבהזמנות החדשות רק 7 מהן כוללות בנייה סינית משמעותית, ומתוכן 3 עם אחוז "סיני" גבוה מ-90.
במבט רחב יותר, המכסים המשתנים, תעלת פנמה וההתפתחות המעניינת בים הצפוני, ומי יודע מה עוד עולה בראשו של טראמפ, הם לפחות פוטנציאל לשינויים מרחיקי לכת.